niekinhetwild.reismee.nl

Into The Bush

Dinsdag 12 maart 2019

Vandaag hebben wel drie gamedrives gedaan. Een gamedrive is een rit van zo’n 3 tot 4 uur in een reservaat, waarbij we op zoek zijn naar dieren. Als we dieren zien, proberen we die te volgen. Ook moeten we allerlei data bijhouden, maar het is niet moeilijk. Je moet de tijd van observeren bijhouden, de coördinaten, wat ze aan het doen zijn en welk dier het precies is. Ze hebben namelijk een hele ‘identification kit’ waarin je kan opzoeken welke leeuw of giraffe het bijvoorbeeld is.

’s Ochtends vertrokken we om 5u, een vroegertje dus, naar Rietspruit. Dat was ongeveer drie kwartier rijden over de “gewone” weg, waar je 120 km/h mag rijden. Nou mag onze jeep niet harder dan 100, maar met die snelheid in een open wagen is geen pretje kan ik wel vertellen. In Rietspruit heeft het bijna de hele tijd geregend, niet heel hard, maar wel vervelend en koud. We kwamen de drie mannetjes leeuwen die in dit reservaat zijn tegen en hebben hun een tijdje gevolgd, maar ze deden niks bijzonders, enkel wandelen. Wel cool om te zien dat ze helemaal niet bang zijn voor zo’n grote wagen, want ze trokken zich echt niks van ons aan.

’s Middags, rond 14u, gingen we op weg naar het Balulu reservaat, waar we ook zouden overnachten. Dat was een half uurtje op de snelweg en dan nog 2,5 uur door het reservaat tot het slaapkamp. Hier waren echt veel giraffen, maar ook m’n nummer vier van de Big 5: de olifant. Hij was wel wat ver, maar ik heb hem wel gezien. ?

Op het kamp hebben we hamburgers van de BBQ gegeten, wat erg lekker was. Bij het tankstation had ik Fanta met ananassmaak gekocht, wat echt apart, maar wel lekker was.

Daarna hadden we nog een nightdrive, waarbij de gids met een felle lamp rond schijnt en we moeten letten op eyeshy. Vooral luipaarden, cheeta’s, leeuwen en hyena’s zijn ’s nachts actief. In het begin vond ik dat echt wel spannend, aangezien je helemaal niet zo ver kan kijken in het donker. Zeker ik niet hahah. We kwamen al snel hyenapoep tegen, wat echt helemaal wit is van het calcium omdat ze zich vooral voeden met botten. Niet veel later kwamen we ook drie gevlekte hyena’s tegen, die we echt lang hebben gevolgd tot ze in het bos verdwenen. Ze waren waarschijnlijk wat op het spoor, maar we hebben niet kunnen zien wat.

Toen we weer terug bij het kamp ging ik meteen slapen in m’n luxe tentje met matras, kussens en deken, want de volgende ochtend zouden we weer om 6u vertrekken.

Woensdag 13 maart 2019

Na een uurtje rondrijden ongeveer, hadden we ontbijt vanaf het hoogste punt, in het midden van het reservaat. We zijn geen, voor mij, nieuwe dieren tegengekomen, maar wel olifanten en giraffen heel dichtbij deze keer. Rond 11u waren we weer terug bij de lodge voor lunch en een douche.