niekinhetwild.reismee.nl

Bye Bye..

Donderdag 28 maart 2019

Nadat we weer terug waren uit Balule, waar we een uil en genet hadden gezien tijdens de nightdrive, hadden we weer vrije tijd tot de lunch. In die tijd heb ik samen met de anderen die ook vertrekken komend weekend, m’n handafdruk op de muur mogen zetten ?. Na de lunch hadden we presentatie over het stropen van neushoorns. Aan het eind van de middag had ik m’n laatste gamedrive; een nightdrive in Buffaloland. Daar zagen we een stekelvarken voorbij schieten, wat heel zeldzaam is om te zien. Ook hebben we nog een half uur naar een paar ogen in de bosjes zitten staren, maar we konden er helaas niet achter komen wat het was.

Vrijdag 29 maart 2019

Deze ochtend hadden we het ‘Farmers of the Future’ project. Dit is een project voor jongeren waarbij ze in verschillende fases leren om een goede boer te worden. Zuid-Afrika heeft namelijk een heel hoog werkeloosheidspercentage en op deze manier leren ze hoe ze geld kunnen verdienen met het planten, oogsten en verkopen van groentes.

We gingen eerst naar een school om de plantjes op te halen, maar de deur zat op slot en degene met de sleutel was al op de school waar we zouden gaan planten. Dus gingen we daarheen en terwijl de guides teruggingen om de plantjes te halen, gingen wij alvast voorbereidingen doen zoals onkruid wieden en gaten maken. Net toen we wilden gaan planten, waren de farmers van fase 1 er nog steeds niet en daarom mochten we het helaas niet afmaken. In plaats daarvan gingen we weer naar die eerste school, waar een farmer uit fase 2 en die ons al de hele ochtend had geholpen, om daar de plantjes te planten.

Terug bij de lodge heb ik naar Martina’s eindpresentatie geluisterd over haar onderzoek naar luipaarden. Zij heeft hier namelijk 3 maanden stage gelopen en vertrekt ook dit weekend.

Na de lunch gingen we naar de stad, waar ik geld op moest nemen om m’n rekening te kunnen betalen. Het was alleen net payday, dus ik moest wel een half uur in de rij staan voor de geldautomaat. Na een oreomilkshake en wat rondgesnuffeld te hebben in kledingwinkeltjes, gingen we ons terug bij de lodge klaarmaken voor een avondje uit. Het was weer super gezellig.

Zaterdag 30 maart

Vandaag had ik helemaal niks gepland en heb ik ook niet zoveel gedaan. Alleen alvast een beetje inpakken, bij/in het zwembad liggen, schrijven en lezen.

’s Avonds had iemand een BBQ met lokaal vlees en cocktailavond georganiseerd voor haar fundraising. We hadden onder andere Impala en Kudu; de antilopes die we elke dag regelmatig zien in de reservaten. Het smaakte wel gek, maar ik weet niet zeker of ik het nou lekker kan noemen. Daarna hebben we nog heel lang rondgehangen, gezongen, gedanst en foto’s gemaakt in de Boma. Ook moest ik alvast afscheid nemen van Cam en Marc, m’n researchcoördinators, en Tasha, want die zouden morgenvroeg naar Kruger gaan.

Het was een geslaagde laatste avond en ik ga iedereen zeker missen <3

Reacties

Reacties

Tjoan Liang

Ha Nienke,
Wel, zo te lezen vermaak jij je wel daar in de Afrikaanse Bush. Het lijkt er ook op dat je het er ook wel naar je zin hebt en geen last van heimwee. Prima. Ben benieuwd naar je verdere verhaal wanneer we elkaar wel weer eens zullen zien, thuis in Venhuizen. Ik begrijp nu van oma Trude dat je naar een andere locatie zal gaan om iets met apen te doen. Veel sucses daarbij. Met hartelijke groeten,
Tjoan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!